Muž z Ria – lze na knihách vydělat?

Dominik Výběr z e-mailů

Dobrý den,

dnes vás nechci odradit od vydávání vaší knihy. Ale pojďme si popovídat o penězích.

Lze na knihách vydělat peníze?

Myslím opravdu velké peníze, jako třeba J.K. Rowlingová nebo Stephen King.

Je mnoho důvodů, proč lidé chtějí napsat knihu. Jedním z nich je i obživa. Být schopen uživit se psaním knih.

Mimochodem, vzpomínáte si na film Muž z Ria?
https://www.csfd.cz/film/32424-muz-z-ria/prehled/

Hned na začátku přiznávám, že jde na knihách vydělávat peníze. Ale má to několik podmínek.

Zaprvé: Obvykle musíte mít připravený hladový dav lidí, co jsou připraveni vaši knihu koupit a přečíst. Tedy musíte být známý nebo kniha musí být na téma, které rezonuje určitou částí společnosti.

Zadruhé: Musíte se stát autorem série knih. S každou nově vydanou knihou se prodá určité množství knih předchozích.

Úplným opakem je autor první knihy, kterého nikdo nezná.

Ten to má nejtěžší. Popravdě, tato startovací pozice je shodná s většinou autorů. Všichni jednoho dne vydávají první knihu. A obvykle všichni jsou neznámí.

Někteří veřejnosti známí autoři vydávají knihy pod pseudonymem, protože nechtějí spojovat svou publicitu v jednom oboru s jiným tématem.

Např. J.K. Rowlingová vydává knihy pod pseudonymem Robert Galbraith, protože, když vydala detektivku pod svým jménem, tak nenaplnila očekávání čtenářů J.K. Rowlingové. Kniha propadla.

Musela si vytvořit novou značku a napsat knihu pod jiným jménem, aby vytvořila fanoušky – čtenáře fiktivního autora Roberta Galbraitha. A pod novou značkou se jí daří.

Z tohoto vidíte, že problémy mají i ověření, známí a bohatí autoři.

U nás máte v podstatě dvě možnosti, jak vydat knihu.

Ta první je na finanční odměnu nejhorší a současně nejjistější. Knihu vydáte ve spolupráci s vydavatelstvím. Pokud takové najdete.

Znáte ty příběhy, jak autor obešel 50 vydavatelství a všichni ho odmítli? Pak to 51. knihu vydalo a byl to úspěch? Asi nemusím popisovat jaká je realita. Jedna kniha z 10 naplní očekávání vydavatelství. Ta zaplatí 9 neúspěchů. Jejich příběh se ovšem nevypraví.

Musíte ovšem mimo větší odměny obětovat i svobodu např. v tom, jak se kniha bude jmenovat. Prostě kniha nebude plně pod vaší kontrolou…

Dostanete smluvně domluvenou odměnu za určité množství vydaných knih. Podnikatelské riziko přebírá vydavatelství a to se snaží prodat to, na co vsadilo.

Většina známých autorů beletrie funguje v tomto modelu. Pokud už jsou prověření, tj. čtenáři jejich knihy milují, jsou schopni prodat několik desítek tisíc knih, pak už mají určitou pozici a mohou si dovolit domluvit větší odměnu.

Na druhou stranu vydavatelství tolik neriskuje, jde o prověřeného autora, proto může odměnu zvýšit.

Obvykle vydavatelství uzavírají smlouvy s prověřenými autory na několik knih s dohodnutými roky vydání. Autora to zavazuje, že musí tvořit a psát na objednávku, vydavatelství se snaží autora propagovat, aby čtenářstvo bylo nažhavené na každou další novinku.

Mimochodem, tato pasáž z filmu Muž z Ria je poučná. Já vím, je to film, ale popisuje realitu světa. Autoři obvykle nejsou autoři, proto je obchodníci (vydavatelství) tak trochu mohou držet za … citlivá místa.

Stát se prodávaným a známým autorem je samozřejmě sen každého autora. A jsou to pouzí jednotlivci z tisíců autorů, kteří dojdou až do tohoto bodu. Určitě se tito autoři dají pomalu počítat na prstech obou rukou (pokud se bavíme o českém knižním trhu).

Další (nejčastější) cestou je vydání si knihy samonákladem. Tj. kdy si autor udělá všechnu vydavatelskou práci sám. Objedná si korektury, grafiku, sazbu i tisk. nakonec na něm zůstává propagace i prodej.

Prodej autoři obvykle řeší dvěma cestami. Jednou je dodání knih do distribuce, které nabídne knihy kamenným i internetovým knihkupectvím. Samozřejmě je na vůli každého knihkupce, zda si knihu vezme na sklad a bude ji nabízet. Známost autora samozřejmě pomáhá.

Internetová knihkupectví většinou nabízejí všechny knihy, včetně těch, které nemají momentálně skladem.

Mimochodem je mezi nimi i několik takových, které budou knihu nabízet s opravdu malou marží. To způsobí, že vaše kniha bude dostupná na internetu za téměř polovinu vaší doporučené maloobchodní ceny.

Přesto si většina lidí knihu koupí dráž, skoro za doporučenou cenu. Lidi prostě nekupují jen podle ceny.

Poslední možností je prodej přes internet, kdy si necháte udělat stránky a přes prodejní formulář (SimpleShop, FAPI a jiné) budete knihu prodávat.

Nejvyšší nákladovou částkou na prodej knihy bude cena za propagaci, která způsobí, že vám z prodejní ceny už moc nezbude. Potřebujete velké množství prodejů a také vyšší cenu knihy, aby vám kniha vydělala peníze.

Několik takových autorů znám. Kniha je hlavním zdrojem jejich příjmů a pravidelně vydávají další knihy. Všichni z nich si udržují svůj kmen čtenářů na některé sociální síti nebo e-mailingem a připravují si je na další knihu.

Čím více vás budou čtenáři znát a vyhledávat, tím nižší náklady na propagaci jedné knihy budete muset zaplatit.

Tyto modely takto fungují i v zahraničí. Není to tedy žádná česká anomálie.

Existují cesty, které autoři knih používají k tomu, aby zvedli hodnotu jedné transakce (jednoho prodeje), aby jim zůstalo více za nehty.

Tím jsou tzv. upselly. Tedy prodej něčeho další ke knize. To, co vás hned napadne mohou být e-booky, a audioknihy. U knih propagující podnikání jsou to kurzy, konzultace nebo jiné služby.

E-booky jsou nejjednodušší cesta. Vytvořit e-book z knihy není nic příliš složitého a ani drahého. Je zde ovšem riziko, že tímto pomůžete dostat knihu na pirátská fóra.

Na druhou stranu, lidé kteří jsou zvyklí pirátit, za knihy neplatí a budou pirátit dál. Lidé, co knihy běžně kupují, ti nepirátí.

Pirátit myslím krást. A úplně se mi hnusí nápady Pirátské strany, že by se pirátění legalizovalo.

Na druhou stranu, pokud čtenáři vaší knihy budou zloději a budou o vaší knize pěkně mluvit, pak mohou navnadit běžné zákazníky ke koupi v knihkupectví. Čím víc lidí si knihu přečte, tím lépe pro vás.

Audioknihy, pokud se u nás dělají profesionálně, vás mohou stát vyšší desítky tisíc i nižší stovky tisíc. Je to poměrně velká investice. A samotný upsell audioknihy bude splácet investici do výroby audioknihy.

Další cestou je výroba knihy na koleni (tak to dělají v USA). Pak vás výroba může stát nižší desítky tisíc korun. Kvalita bude horší, ale pokud si vyberete dobrý hlas, tak může audioknihu prodávat přes audioknihkupectví.

Vím, že vás toto neodradí. Většina autorů nemá peníze na prvním místě a dobře vědí, že do knihy jako autor musí něco investovat.

S pozdravem,
Dominik Formánek
https://knihy.elmsservice.cz/logistika-vase-knizky/

P.S. Pokud máte knihu připravenu k prodeji, my jsme připraveni ji posílat vašim čtenářům. Zavolejte na 724546526 nebo napište na podpora@elmsservice.cz