Jaké existují distribuční cesty pro vaší knihu?

Dominik Výběr z e-mailů

Dobrý den,

vydání knihy je velmi náročný úkol. Málokdo je schopný projít všechny kroky, a hlavně jít s kůží na trh a prezentovat své dílo veřejně.

Jak dostat vaši knihu k lidem?

Když se podíváme na to, jak funguje ten mainstreamový trh, které řídí distribuce, tj. zásobování knihkupectví, tak uvidíme, že celý cena knihy se obvykle dělí na půlku pro autora a půlku pro distribuci.

Mimochodem, v poslední době si už berou distribuce více jak 50 %.

Z té první poloviny si autor musí zaplatit odměnu za úpravy a korekce, odměnu sobě, skladování neprodaných knih a hlavně samotný tisk. Z druhé poloviny se platí odměna distribuci a samotnému knihkupectví.

Navíc, knihy dodané do distribuce jsou v komisi (tj. autor dostane zaplaceno jen za prodané knihy). Jakmile se komise ukončí, tak se autorovi knihy vrátí často poškozené, osahané, protože v nich lidé v knihkupectvích listovali. Rozhodně nejsou jako nové.

Pokud chce autor pro svou knihu propagaci, pak si ji může u distribuce zaplatit. Obvyklé to jsou knižní pyramidy v některých větších knihkupectvích, výraznější zmínění v knihkupeckých listech s novinkami a to je vše. V průměru denně vyjde kolem 30 knih.

Pozor, jednou z velkých nevýhod je zásobování všech online knihkupectví, kde existují takoví šikulové, kteří s marží 5 % nad cenu pro distributora prodávají vaši knihu veřejnosti. Tím sráží reálnou prodejní cenu knihy výrazně dolů.

Autor nese velké břemeno s vydáním vlastní knihy.

Existuje další cesta, kde knihu vydává vydavatelství, jako např. Grada, Melvil, Albatros a podobně. Ta odmění autora jednorázově za počet vydaných knih. Odměna je ještě menší, než když si knihu autor vydává sám. Na druhou stranu se zbavuje podnikatelského rizika spojeného s vydáním knihy.

A pak je poslední cesta, kdy vydanou knihu bere autor jako své podnikatelské riziko a nechce se spoléhat na distribuci.

K tomu potřebuje internetové stránky s prodejním formulářem jako je SimpleShop nebo FAPI. Prodejní cena je taková, jakou si ji sám určí a nikdo mu nekonkuruje.

Propagace je celá na něm. Po pravdě, to není žádná změna, distribuce nepropaguje knihy nikomu, jen pokud si za to autor zaplatí.

Propagací nemyslím jen např. nezbytnou reklamu na sociálních sítích, ale zejména rozhovory v médiích, jako jsou podcasty, televizní pořady nebo rádio.

Vydáním knihy to obvykle nekončí. Následuje nový úkol. Knihu prodat.

S pozdravem,
Dominik Formánek
https://knihy.elmsservice.cz/logistika-vase-knizky/

P.S. Pokud máte knihu připravenu k prodeji, my jsme připraveni ji posílat vašim čtenářům. Zavolejte na 724546526 nebo napište na podpora@elmsservice.cz